Koorts meet je het liefst met een thermometer via de anus (het poepgaatje). Als de temperatuur 38 graden of hoger is, spreken we van koorts. Koorts komt veel voor bij kinderen. De hoogte van de temperatuur kan altijd wat wisselen, vaak is ‘s avonds de temperatuur wat hoger dan in de ochtend, dit is normaal. De temperatuur kan bij koorts oplopen tot 40 of 41 graden. De hoogte van de temperatuur of als de temperatuur niet zakt na toedieningen van medicatie zoals paracetamol, zijn vaak situaties waardoor ouders zich zorgen maken: het zegt niets over de oorzaak van ziek zijn of ernst hiervan. Let vooral op andere signalen van je kind, zoals hierboven genoemd.
In de meeste gevallen wordt koorts veroorzaakt door een ontsteking veroorzaakt door een virus of bacterie. Het lichaam verhoogd de temperatuur om het virus of bacterie kapot te maken. Gelukkig zijn de meeste ontstekingen onschuldig wordt je kind vanzelf weer beter.
Er is een speciaal boekje ontwikkeld wat kan helpen om adviezen te vinden die passen bij je kind, klik hier!
Wat kun je zelf doen als je kind koorts heeft?
Geef je kind extra te drinken of een waterijsje. Door koorts en zweten verliest je kind meer vocht dan anders. Eten is minder belangrijk. Dwing je kind niet om te eten.
Zorg dat je kind genoeg rust krijgt. In bed blijven hoeft niet. Je kind mag ook naar buiten.
Het lichaam moet de warmte kwijt kunnen. Geef daarom dunne kleding die los om het lichaam zit.
In bed is een lakentje vaak genoeg. Als je kind het koud heeft, geef dan weer een deken erbij.
Afkoelen met koud water of een natte doek helpt niet tegen de koorts. Veel kinderen vinden het ook niet prettig.
Zorg dat er een ouder of andere volwassene thuis is die regelmatig kijkt hoe het met het kind gaat.
Let op andere signalen. In deze situaties is je kind waarschijnlijk niet erg ziek:
Je hoeft geen medicijnen te geven om de koorts te verlagen. Koorts is niet erg. Geeft je kind pijnstillers zoals paracetamol als het pijn heeft, slecht drinkt of zich erg ziek voelt. Antibiotica is meestal niet nodig
Wanneer bel je de huisarts?
Bel direct je huisarts (of de huisartsenpost) als je kind 1 of meer van de volgende klachten heeft:
Bel ook in de volgende situaties:
In andere situaties is het goed om de huisarts te bellen, maar hoeft dat niet direct. Als het avond of nacht is, hoef je dus niet de huisartsenpost te bellen. Je kunt wachten tot de volgende dag en dan de huisarts bellen als de praktijk open is.
Dat is bijvoorbeeld zo in deze situaties:
Meer informatie vind je op: Mijn kind heeft koorts | Thuisarts.nl
Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk.
Om online een afspraak te maken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.
Wij zijn open voor nieuwe inschrijvingen. Vul het formulier volledig in. U ontvangt binnen 72 uur een bevestiging van onze praktijk per mail.
Heeft u nog verdere vragen? Dan kunt u een telefonische terugbelafspraak maken.
Neem hiervoor contact op met onze doktersassistente.
Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk.
Om de uitslag van uw recente (lab-) onderzoek te bekijken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.
Via Mijn Medisch Dossier is het mogelijk om inzage in uw medisch dossier te verkrijgen. Het is mogelijk om inzicht te verkrijgen in onderstaande punten:
– Laboratoriumuitslagen
– Lichamelijk onderzoek
– Toegangslogboek
– Verslaglegging
– Overgevoeligheden en bijzonderheden
– Mijn documenten
– Actueel medicatieoverzicht
Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk.
Om uw een e-consult (een belangrijk minder dringend bericht) te versturen aan uw huisarts dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.
Bij minder dringende klachten kunt ons een e-Consult sturen. Onze praktijk beantwoord uw vraag dan meestal binnen 48h. Omdat u niet belt scheelt dit ons inkomende telefoontjes en helpt dit ons om drukte te spreiden.
Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk.
Om uw actuele medicatie te bekijken en te herhalen dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.
U kunt via deze website uw eigen chronisch actieve medicatie herhalen. Als u langere tijd één of meerdere medicijnen gebruikt, heeft de apotheek speciaal voor u een gratis service: zij zorgen ervoor dat uw medicijnen op een vooraf afgesproken tijdstip klaar staan. U hoeft dan bijna nooit meer een herhaalrecept bij uw huisarts aan te vragen.
Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk. Zo kunt u uitslagen inzien, herhaalrecepten aanvragen of een vraag stellen aan uw huisarts. U kunt dit regelen op twee manieren: via de ‘patiëntenomgeving’ op onze website of met de ‘Mijn Huisarts Online’ app.
Uw huisarts zet alle informatie over uw gezondheid in de computer. Dat heet een medisch dossier. De huisarts zet er bijvoorbeeld in welke ziektes u heeft, welke onderzoeken en behandelingen u heeft gehad en welke medicijnen u gebruikt. Zo staan uw medische gegevens allemaal bij elkaar.
Je (huis)arts en je apotheken kunnen hun computer aansluiten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Via het LSP kunnen ze jouw belangrijkste medische gegevens delen. Een andere zorgverlener kan die medische gegevens bekijken.
In onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe het LSP werkt als je op de huisartsenpost komt.